W taką boską pogodę najlepiej by było rzucić wszystko i pohuśtać się na dachu Metropolitana ?
Co roku nowojorski Met zaprasza do obejrzenia letniej wystawy na swoim dachu. W tym roku prezentowaną instalacją jest „As Long as the Sun Lasts” („Tak długo, jak trwa Słońce”) artysty Alexa Da Corte – czyli absolutnie cudowna rzeźba błękitnego Wielkiego Ptaka na księżycowej huśtawce ?
Artysta przywołuje tu nie tylko ukochany serial z dzieciństwa (w brazylijskiej wersji „Ulicy Sezamkowej”, na której się wychował, zamiast żółtego Wielkiego Ptaka występuje jego niebieski kuzyn – Garibaldo*), ale też kinetyczne rzeźby Alexandra Caldera. Jego mobile zrewolucjonizowały świat rzeźby. Zamiast tworzenia statycznej, solidnej masy – artysta zawiesił swoje formy, pozwalając im na ruch wraz z przepływem powietrza. Wielki Ptak łagodnie kołysze się więc z każdym podmuchem wiatru ?️
Instalacja ma niemal 8 metrów wysokości. Ptak wykonany jest z około 7 tys. aluminiowych piór – laserowo wyciętych, indywidualnie rozmieszczonych. Trzyma drabinę – ma więc możliwość zejść na Ziemię lub wspiąć się gdzieś wyżej, bliżej nieba i gwiazd… ale jednak woli pobujać się, kontemplując widok na Nowy Jork i nowe horyzonty.
Słowami dyrektora Metropolitana, Maxa Holleina, instalacja „oscyluje między radością i melancholią, niesie zabawne przesłanie optymizmu i refleksji. Gdy rzeźba delikatnie obraca się na wietrze – uspokaja nas, zachęca do zatrzymania się. Przypomina nam, że stabilność jest iluzją, a to, co ostatecznie widzimy jest wyrazem wiary w potencjał zmiany” ?
Życzymy Wam więc nie tylko miłego dzionka i smacznej kawusi, ale i korzystania z pięknej pogody, zatrzymania się i pokontemplowania podmuchów wiatru ??
-ania
*A jeśli chcecie zobaczyć coś przerażającego… Obczajcie Garibaldo, czyli brazylijskiego Wielkiego Ptaka. Moim zdaniem mógłby zastąpić Hopkinsa w „Milczeniu owiec”… bez szkody dla wizerunku Hannibala Lectera ?
Alex Da Corte (ur. 1980)
„As Long as the Sun Lasts”
2021
na zamówienie @metmuseum (Roof Garden Commission)
Zdjęcia: Anna Marie Kellen, Hyla Skopitz / Metropolitan Museum of Art