Była jedną z tych niezwykłych kobiet, które utorowały drogę kolejnym twórczyniom.
Wybaczcie, zazwyczaj nie będę się tak rozpisywać, ale po prostu uwielbiam Annę Bilińską. Poza tym, dziś są nasze – bo z tej strony Ania – imieniny, więc sobie pozwolę, a co! ?
W fenomenalnym „Autoportrecie z paletą” z 1887 roku Bilińska przedstawiła się w całkowicie bezpretensjonalny sposób – jako kobieta pracująca, z atrybutami zawodu w dłoniach, z realistycznie zmierzwionymi włosami.
Spogląda na nas z płótna śmiałym, otwartym spojrzeniem, w którym nie ma cienia lęku czy niepewności. Artystka zrezygnowała ze wszelkiej idealizacji, co już samo w sobie stanowiło w jej czasach pewien „statement” – zresztą w sumie niewiele się pod tym względem zmieniło.
Była jedną z pierwszych polskich malarek z akademickim wykształceniem – ukończyła paryską Académie Julian, która w przeciwieństwie do tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych umożliwiała studiowanie malarstwa kobietom. I choć koszty utrzymania w Paryżu nie szły w parze z zarobkami młodej malarki, to ciężka praca nie poszła na marne!
To właśnie autoportret był dziełem, który przyniósł artystce doskonałe recenzje i szerokie uznanie. W 1888 roku Bilińska otrzymała za swój obraz prestiżowy złoty medal na Salonie Paryskim, a rok później srebrny medal na najsłynniejszej chyba Wystawie Światowej – to właśnie na tę wystawę wybudowano Wieżę Eiffela, pod której przęsłami przeszło niemal 2 miliony gości.
Fakt, że Bilińska uwieczniła się jako kobietę świadomą własnej wartości i pozycji – zanim jeszcze potwierdziły to liczne medale i nagrody – świadczy nie tylko o (słusznej!) pewności siebie artystki, ale i niezłomnej wierze w profesjonalne podejście i zaangażowanie. I cóż mogę powiedzieć – mnie to imponuje i inspiruje. ❤️
– ania
? + ☕️ = ?
PS. Wyczekuję wystawy Bilińskiej od lat – moje marzenie ma się ziścić już w przyszłym roku, i to w bliskim mojemu sercu Muzeum Narodowym w Warszawie. Przygotowywana od dawna wystawa objęta jest wspaniałą opieką kuratorską, więc jest na co czekać!
Anna Bilińska (1854–1893)
„Autoportret z paletą”
1887
Muzeum Narodowe w Krakowie