„Zdałam sobie sprawę, że za pomocą kolorów i kształtów mogę powiedzieć rzeczy, których nie byłabym w stanie wyrazić w inny sposób – rzeczy, dla których nie znajduję słów” ?
Niedługo przed tym, jak zaczęła malować swoje niepokojąco zmysłowe kwiaty, Georgię O’Keeffe – drobną dziewczynę z Wisconsin o twarzy Mona Lisy – żywo interesowała problematyka przekładu melodii muzycznej na język wizualny.
Idea muzyki jako źródła synestezji fascynowała wielu artystów tworzących na początku XX wieku i nie była niczym nowym: już na przełomie XVII i XVIII wieku teoretycy i poeci romantyczni dopatrywali się analogii pomiędzy interwałami muzycznymi, a gamą (sic!) kolorystyczną.
Georgia połączyła świat dźwięków ze światem obrazów poprzez zestawienie aksamitnej, opływowej formy z czystą barwą. Efektem były sensualne, nasycone wyrafinowanym erotyzmem kompozycje, odwołujące się do rytmów i harmonii muzycznych.
Podobnie jak słynne wyobrażenia kwiatów, obrazy te wywołują skojarzenia z kobiecą anatomią. Co ciekawe, sama artystka sprzeciwiała się freudowsko-seksualnym interpretacjom swojej twórczości. Seksualność postrzegała raczej jako uniwersalną siłę napędową natury, umożliwiającą jej nieskończone odradzanie się.
Georgia mogła wyjść poza ramy m.in. dzięki swojemu przekonaniu o prawie artysty do nieskrępowanej ekspresji. Jej silna potrzeba niezależności przełożyła się na kontrowersyjne z dzisiejszego punktu widzenia poglądy: O’Keeffe przez całe życie odcinała się od ruchów feministycznych i nie zgadzała się na udział w wystawach „sztuki kobiet”.
Jak powiedziała w jednym z wywiadów, „kobiety mi nie pomogły – pomogli mi mężczyźni”. I rzeczywiście – do wypromowania twórczości Georgii przyczynił się przede wszystkim Alfred Stieglitz, życiowy partner artystki, wybitny fotograf i najbardziej wpływowa postać nowojorskiej sceny artystycznej w międzywojniu.
Ciekawe, czy sposób patrzenia na świat Georgii O’Keeffe przybrałby inny kierunek, gdyby nie bez wątpienia wartościowy, ale jednak stricte „męski” mecenat, którym początkująca artystka została objęta u progu swojej kariery? ?
~ ola
Georgia O’Keeffe (1887–1986)
Music – Pink and Blue II
1918
Whitney Museum of American Art