fbpx

Georges Seurat pragnął uporządkować i usystematyzować założenia impresjonistów. Zamiast tego zapoczątkował nowy kierunek, a swoimi „Modelkami” dał krytykom prztyczka w nos ?

Pasjonował się chemią i fizyką. Szczególnie fascynowała go optyka – Georges chłonął jak gąbka naukowe opracowania na jej temat, studiował zasady harmonii i kontrastu barw. Zarówno wypracowany przez niego nurt – neoimpresjonizm – jak i autorska technika malarska zwana pointylizmem, wyrosły na gruncie naukowym.

Na pointylistyczny obraz składają się drobne (zawsze jednakowej wielkości!), pokrywające płótno plamki czystych barw. W przeciwieństwie do stosowanych wcześniej metod – połączenie barw następuje tu nie na palecie malarskiej, a w oczach oglądających ?

Przy sztaludze Seurata nie było miejsca na kaprysy i emocjonalność. Jego proces artystyczny był wykalkulowany, powolny, niemal mechaniczny – nie było tu mowy o przypadku. „Modelki” doskonale ukazują kunszt jego techniki – obraz był odpowiedzią na zarzuty krytyków, którzy uważali, że technika Seurata jest tak oziębła, że nie uda mu się stworzyć za jej pomocą udanego aktu.

No cóż – kolegom krytykom musiało być głupio, bo Seurat nie dość, że wykonał 3 różne akty w jednym (żeby nie było żadnych wątpliwości), to jeszcze uwiecznione modelki zostały przedstawione w naturalnej wielkości (płótno ma wymiary 2 × 2,5 metra).

W tle natomiast widnieje fragment najsłynniejszego dzieła Georgesa – ukończone w tym samym roku „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”, które, choć fatalnie przyjęte przez krytyków, z czasem stało się jednym z najważniejszych obrazów XIX wieku.

Do malarek i malarzy zainteresowanych praktycznym aspektem mieszania barw w pointylizmie – jedyne „dozwolone” mieszanie na palecie obejmowało te kolory, które występowały obok siebie na kole barw. Oznacza to, że o ile pomarańczowy mógł być mieszany z żółtym, a żółty z zielonym, to już mieszanie pomarańczowego z zielonym było niedozwolone.

Dalibyście tak radę? Bo ja, szczerze mówiąc, raczej nie ?

– ania

Georges-Pierre Seurat (1859–1891)
Poseuses („Modelki”)
1886
Barnes Foundation, Philadelphia