fbpx

Niepokojąca, skłębiona masa zieleni górująca nad trzema drobniutkimi, skrótowo namalowanymi figurkami, przywodzi na myśl burzowe chmury. To naładowany emocjami „Shoah (Las)” Wilhelma Sasnala.

???

Gdy po raz pierwszy zobaczyłam ten obraz, nawet nie znając jego historii czy tytułu czułam, że z odmętem w tle jest „coś nie tak”. Zapierający dech w piersiach las nie jest ani przypadkowy, ani neutralny – scena rozgrywa się bowiem w okolicach Treblinki. Chaotyczna, głęboko zielona otchłań jest zatem miejscem pogromu, tytułowej Zagłady.

Znana jest również tożsamość przedstawionych postaci. Mężczyzna w środku to Claude Lanzmann – reżyser 9-godzinnego filmu dokumentalnego o Zagładzie („Shoah”, 1985), nad którym pracował kilkanaście lat. Postać w białej spódnicy to tłumaczka, która przekłada rozmowę reżysera z idącym po jego prawej stronie mężczyzną. Ten ostatni zaś jest świadkiem zbrodni – właśnie opisuje Lanzmannowi swoje traumatyczne doświadczenia z czasów wojny.

???

Wilhelm Sasnal uważany jest za głos pokolenia i ikonę polskiej sztuki. Jego prace znajdują się w najbardziej prestiżowych kolekcjach sztuki współczesnej na świecie – m.in. w nowojorskich MoMA The Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum, londyńskim Tate czy paryskim Centre Pompidou. Jest artystą zaangażowanym, podejmującym trudne wątki – nie waha się wypowiadać na tematy polityczne czy historyczne. Jak twierdzi, „trudno nie być politycznym w Polsce”.

– ania

? +  = ?

Wilhelm Sasnal (ur. 1972)
Shoah (Las)
2003
Kolekcja prywatna